ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
     
ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ
ΠΡΟΦΙΛ
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
PROJECTS
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
ΝΕΑ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
   
ΤΡΕΧΟΥΣΑ
ΕΠΟΜΕΝΗ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ
 
Griffiths
Βασίλης Βασιλακάκης - Βαγγέλης Γκόκας

Photography has almost no reality; it is almost 100% picture. And painting always has reality: you can touch the paint; it is presence; but it always yields a picture - no matter whether good or bad.
- Gerhard Richter

Στην ατομική τους έκθεση στην γκαλερί TinT οι ζωγράφοι Βασίλης Βασιλακάκης και Βαγγέλης Γκόκας εξερευνούν τη ζωγραφική του τοπίου (landscape painting) μέσα από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες, που περιέχουν ωστόσο πολλά κοινά σημεία επαφής. Ο Βασιλακάκης παρουσιάζει τρία νυχτερινά τοπία που καταγράφουν όψεις του αστικού χώρου που τον περιβάλει και ο Γκόκας εκθέτει τρεις φανταστικές συνθέσεις με παγόβουνα και ένα χιονισμένο αλπικό τοπίο.

Έχοντας ως αφετηρία, άλλοτε περισσότερο κι άλλοτε λιγότερο εμφανώς, τη φωτογραφία, οι δύο καλλιτέχνες αναπτύσσουν ένα διάλογο πάνω στη ρητορική του τοπίου. Συνδυάζοντας το μυθοπλαστικό με το πραγματικό στοιχείο οι εικόνες τους περιγράφουν έσχατες καταστάσεις - μια σειρά δηλαδή από στιγμιότυπα φαντασιακής και εμπειρικής έντασης που σχετίζονται άμεσα με τη λογική του ορίου. Εκεί που οι πίνακες του Βασιλακάκη προσπαθούν να αποδώσουν την "άλλη αίσθηση" που γεννά το άλογο συναίσθημα του φόβου και της αγωνίας μέσα στη νύχτα, οι ζωτικές εικόνες του Γκόκα ανάγουν τη φαντασία σε ύψιστο αξίωμα της καλλιτεχνικής ευαισθησίας. Η δουλειά του πρώτου περιστρέφεται γύρω από το ψέμα της κατασκευασμένης, ζωγραφικής εικόνας, ενώ η δουλειά του δεύτερου εξετάζει μια πιο υποκειμενική πραγματικότητα. Κοινό χαρακτηριστικό, ωστόσο, και των δύο ζωγράφων είναι η έννοια της περιπέτειας, του ταξιδιού, καθώς και μια προσπάθεια νοηματοδότησης της φύσης, μέσα από την εξερεύνηση των ασυνείδητων δραστηριοτήτων του νου - των λεγόμενων 'φαντασμάτων' του νου.

Το φανταστικό ταξίδι του Γκόκα θυμίζει την περιπέτεια του Γέρου Ναυτικού στην ομώνυμη Μπαλάντα του Κόλεριτζ, "στη χώρα του πάγου και των ήχων που προκαλούν τρόμο, εκεί όπου δεν βλέπεις ούτε ένα ζωντανό πλάσμα". Το όνειρο, το μυστήριο και η ρομαντική αγωνία είναι στοιχεία που τα συναντάμε και στην απεγνωσμένη περιπλάνηση του Βασιλακάκη. Ιδωμένα εκ παραλλήλου αλλά και ξεχωριστά, οι σμαραγδένιοι πάγοι με την "καταθλιπτική λαμπεράδα" στους πίνακες του Γκόκα και το υπερφυσικό φως της Σελήνης που στοιχειώνει τα νυχτερινά, αστικής φύσεως τοπία του Βασιλακάκη μάς βοηθάνε να αποκτήσουμε μια ιδέα για τα συμφραζόμενα της ζωής και τη θέση του υποκειμένου μέσα σ' αυτή.

ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΜΑΡΙΝΟΣ
Ιστορικός Τέχνης
Αθήνα, 2007